MADRAGOA
EMBORA: HAVAS/URIEL
at Sociedade Guillherme Cossoul
Installation view
Installation view
Installation view
Belén Uriel, "Dobradiça", 2017
Belén Uriel, "Dobradiça", 2017
Deanna Havas, Never, 2015 Deanna Havas, Ocean, 2015
Deanna Havas, Cadenciado, 2015 Deanna Havas, Bird, 2015 Deanna Havas, Workers, 2015
18 November – 9 December 2017 Sociedade de Instrução Guilherme Cossoul Lisbon
Press release

EN

 

 

MADRAGOA is delighted to present the third exhibition of MADRAGOA EMBORA, its programme devoted to a dialogue between the works by two artists, that will take place in the new gallery’s space at Cossoul. The third exhibition will present works by Deanna Havas and Belén Uriel.

Deanna Havas (New York, 1989. Lives and works in New York) will present a series of prints of photographs taken in urban landscapes that the artist shot in different cities over the course of 2015, using a real-time translation app, called “Word Lens”, able to read and translate the texts present in the environment. Due to the technical limits of optical character recognition, sometimes the image shows superimposed a text generated by the app, where there was originally none. The results are strange, sometimes hilarious, totally random and unpredictable, but at the same time they seemed capable of relevance, possessing the same quality and level of randomness as Dadaist poems. The failure of technology, the malfunction of the algorithm, revealed a degree of poetry hidden in everyday reality and in the folds of urban fabric. Printed on PVC, the works were manufactured in a factory in China.

Belén Uriel (Madrid, 1974. Lives and works between Lisbon and London) will present Dobradiça (2017), a new sculpture of nickel chromed iron. It has the shape of a thin column that, due to the smooth, mirroring surface of its constituent parts that reflect the surrounding environment, becomes almost invisible. The two-dimensional shape of each section of the sculpture, piled up and fixed to the central stand but able to rotate, reproduce the exact contour of the empty space that separates different handlers to the buckets to which they are hooked. Through the manipulation of the materials, experimentation of sculptural processes and playing with the contrast of full and empty spaces, Uriel transformed the detail of a modest, everyday object in a unit of measurement and a pattern that gives shape to a precious sculpture, able to articulate the space.

 

 

PT

 

 

A galeria MADRAGOA tem o prazer de apresentar a terceira exposição da MADRAGOA EMBORA, que tem o seu programa dedicado ao dialogo entre o trabalho de dois artistas, e tem lugar no novo espaço da galeria na Sociedade Guilherme Cossoul. Esta exposição conta com trabalhos de Deanna Havas e Belén Uriel.

 

Deanna Havas (Nova Iorque, 1989. Vive e trabalha em Nova Iorque) expõe uma série de impressões de fotografias tiradas em paisagens urbanas, que a artista fotografou em cidades diferentes ao longo do ano de 2015, usando um aplicação de tradução em tempo real, chamada “Word Lens”, que permite ler e traduzir textos presentes no ambiente. Devido aos limites técnicos do reconhecimento óptico de caracteres, por vezes, a imagem mostra sobreposto um texto gerado pela aplicação, onde originalmente não existia. Os resultados são estranhos, por vezes divertidos, completamente aleatórios e imprevisíveis, mas ao mesmo tempo parecem capazes de relevância, possuindo a mesma qualidade e nível de estranheza de poemas dadaístas. O fracasso da tecnologia, o mau funcionamento do algoritmo, revelou um certo grau de poesia escondida na realidade cotidiana e nas dobras do tecido urbano. Impressas em PVC, as peças foram produzidas à mão numa fábrica na China.

 

Belén Uriel (Madrid, 1974. Vive e trabalha entre Lisboa e Londres) expõe Dobradiça (2017), uma nova escultura de ferro cromado em níquel. Tem a forma de uma coluna fina que, devido à superfície lisa e espelhada de suas partes constituintes que refletem o espaço circundante, se torna quase invisível. A forma bidimensional de cada seção da escultura, empilhada e fixada no suporte central mas capaz de girar, reproduz o contorno exato do espaço vazio que separa as diferentes pegas para os baldes aos quais estão conectados. Através da manipulação dos materiais, da experimentação de processos escultóricos e jogando com o contraste de espaços cheios e vazios, Belén Uriel transformou o detalhe de um objeto modesto e cotidiano numa unidade de medida e um padrão que dá forma a uma escultura preciosa capaz de articular o espaço.

Artworks

We use cookies to optimize our website and services.Read more
This website uses Google Analytics (GA4) as a third-party analytical cookie in order to analyse users’ browsing and to produce statistics on visits; the IP address is not “in clear” text, this cookie is thus deemed analogue to technical cookies and does not require the users’ consent.
Accept
Decline