EN
MADRAGOA is delighted to present the second exhibition of MADRAGOA EMBORA, its programme devoted to a dialogue between the works by two artists, that will take place in the new gallery’s space at Cossoul. The second exhibition will present works by Adrián Balseca and Sabrina Belouaar.
Adrián Balseca (Quito, Ecuador, 1989. Lives and works in Quito) will present the video Project for a Portrait (The Origin of Introduced Species), 2016. The work results from a collaboration between the artist and Segundo Teodoro Ruiz, a craftsman originally from the province of Azuay in Ecuador who moved to the Galápagos Islands more than two decades ago. Balseca commissioned the artisan a self-portrait and filmed the entire process from the felling of a Cedrela Odorata tree, an introduced wood species, to the carving of the trunk into a colossal head. The project investigates the human presence in the Ecuadorian archipelago and its relation to introduced species, revealing an existing anachronism in the scientific categories of endemic and introduced still in use today. This work was commissioned by the Latin America Roaming Art 2016 edition during a residency of the artist in Santa Cruz and Isabela Islands earlier in that year. Together with the video, the show features a hptographic work and a sketch related to the project.
Sabrina Belouaar (Chareton le Pont, France, 1986. Lives and works in Paris) will present three monochromes from the series Untitled (2015), and the video Malaxe (2013). At a first glance appearing as uniform dark surfaces, once closer the canvases disclose their richness of matter, smell, texture, depth and dense consistency given by the application of different layers of henna. Traditionally used in North Africa to dye hair and decorate women’s skin, in Muslim culture henna is still deeply connected to female body and related to religious rituals, in particular it is used by young women to decorate their skin before their marriage. Once henna is dried, the crack networks that appear on the canvas’ surface evoke the skin and emphasise the contrast between the rigidity of the squared painting and the temporary nature and vitality of the organic matter that is constantly changing. A similar tension is at the core of Malaxe in which the hands of the artist try to give shape to a material that avoid any kind of fixed form that, in Belouaar’s metaphorical language, become a reflection on the slippery definition of identity.
PT
A galeria MADRAGOA tem o prazer de apresentar a segunda exposição da MADRAGOA EMBORA, que tem o seu programa dedicado ao dialogo entre o trabalho de dois artistas, e tem lugar no novo espaço da galeria na Sociedade Guilherme Cossoul. Esta exposição conta com trabalhos de Adrián Balseca e Sabrina Belouaar.
Adrián Balseca (Quito, Equador, 1989. vive e trabalha em Quito) expõe o video Project for a Portrait (The Origin of Introduced Species), 2016. O trabalho resulta de uma colaboração entre o artista e Segundo Teodoro Ruiz, um artesão originalmente da província de Azuay no Equador que se mudou para as ilhas Galápagos há mais de duas décadas. Adrian Balseca encomendou-lhe um auto-retrato e filmou todo o processo desde do corte de uma Cedrela Odorata, espécie de árvore que foi introduzida naquela área, até à escultura de uma cabeça colossal na madeira no seu tronco. O projeto investiga a presença humana no arquipélago equatoriano e a sua relação com espécies introduzidas, revelando a existência de um anacronismo nas categorias científicas de espécies endémicas e introduzidas, ainda em uso hoje em dia. Este trabalho foi comissionado pela Latin America Roaming Art 2016, durante uma residência artística nas ilhas Santa Cruz e Isabela no início desse ano. Juntamente com o vídeo é apresentado na exposição um trabalho fotográfico e um esboço relacionado com o projeto.
Sabrina Belouaar (Chareton-le-Pont, França, 1986. Vive e trabalha em Paris) expõe três peças monocromáticas da série Untitled (2015), e o video Malaxe (2013). À primeira vista, as telas aparecem-nos como superfícies escuras e uniformes, mas vistas mais de perto, revelam a sua riqueza de matéria, cheiro, textura, profundidade e densa consistência dada pela aplicação de diferentes camadas de henna. Tradicionalmente usada no norte da África para colorir o cabelo e decorar a pele das mulheres na cultura muçulmana, a henna está ainda profundamente ligada ao corpo feminino e relacionada com rituais religiosos, e é particularmente usada por mulheres jovens para decorar a pele antes do casamento. Uma vez seca, a henna que nos é apresentada como uma superfície quebrada, evoca a própria pele e enfatiza o contraste entre a rigidez da pintura quadrada, e a natureza e vitalidade temporárias da matéria orgânica, que está em constante mudança. Uma tensão semelhante está no cerne de Malaxe, em que as mãos da artista tentam moldar um material que evita qualquer tipo de forma fixa, acção que na linguagem metafórica de Sabrina Belouaar, se torna numa reflexão sobre a instável definição de identidade.
Artworks