MADRAGOA
ESTAR EM P
Sara Chang Yan
21 January – 5 March 2022 Madragoa Lisbon
Press release

Madragoa is pleased to present Estar em P, Sara Chang Yan’s (b. 1982, Lisbon) third solo exhibition at the gallery.

 

P is an inner space, it can be a space-point-state, that is being discovered-found by experiences, directions, mystery-words that point to P.

Perhaps what I draw is not so much a drawing to perceive-record-trace an object-event-occurrence, but more a drawing to project-study something that I sense it exists but I don’t know its shape. It seems to me that, by meditating-breathing-praying, ways of doing are emerging, sequences, evidences, that act as an internal structure or way of living, that allowed me to draw. There is no external reference for me to draw, it seems that I draw the internal structure as if it is a concrete object, but it is not visible to the eyes, it is more like a space. A planar surface tends to emerge, together with a spatiality where shapes appear.

This exhibition presents drawings from the series Alinhamentos [Alignments]. At a certain moment, to be able to make a drawing, I had to see- feel-do it from several points of view, I had to rotate the sheet to a vertical, lateral, upside-down, diagonal position sensing directions and balances. At that moment, even though the drawings were displayed in a vertical-fixed position, the drawing itself indicated that what was being drawn had several points of view - alignments. In the first drawing of this series, the paper tends to take on a polygonal format, incorporating those views, and a wooden structure allows the handling and positioning of the drawing into an alignment. The views are not seen all at once, but, from time to time, it is possible to shift position and see what the drawing did-shows. Then, in Alinhamentos #11 (2019), drawing and the structure merge, the paper becomes the planar

wooden structure, it can be handled, placed on a stand and leaned on the wall. Now, besides the rotatable-alignable drawing, other modes of alignment seem to appear: a diptych that establishes alignments-balances between each part, and a drawing-form that aligns itself following a vertical line of the space, as in the fold of a corner or other situation.

 

Sara Chang Yan, 2022

 

 

PT

 

 

A Galeria Madragoa tem o prazer de apresentar Estar em P, a terceira exposição individual de Sara Chang Yan (n. 1982, Lisboa, Portugal) na Galeria.

 

P é um espaço interno, que pode ser um espaço-ponto-estado, que se vai descobrindo-encontrando ao reunir experiências, direções, palavras- mistério que apontam para P.

Talvez o que desenho, não é tanto um desenho de percepção-registo- vestígio de um objeto-evento-acontecimento, mas é mais um desenho de projeto, que procura dar forma a algo que desconheço-pressinto existir. Parece-me que na meditação-respiração-oração foram surgindo modos de fazer, sequências, evidências, como sendo uma estrutura interna ou um modo de viver, que me possibilita desenhar. Não tendo um referente exterior para desenhar, parece-me que desenho a estrutura interna como sendo um objeto concreto, só que não é visível aos olhos, é mais um espaço. Tende a surgir uma superfície planar e uma espacialidade em que as formas aparecem.

Nesta exposição apresentam-se desenhos da série Alinhamentos. A certa altura, para conseguir fazer um desenho, tinha que o ver-sentir-fazer de vários pontos de vista, tinha que rodar a folha para uma posição vertical, lateral, ao contrário, diagonal, sentindo direções e balanços. E nessa altura, apesar do desenho ser mostrado numa posição vertical-fixa, o modo de desenhar indicava que o que estava a ser desenhado tinha vários pontos de vistas – alinhamentos. Nos primeiros desenhos desta série, o formato do papel torna-se tendencialmente poligonal assumindo esses pontos de vista, e surge uma estrutura em madeira que permite segurar e rodar para colocar o desenho num alinhamento. Não se vê tudo em simultâneo, mas de tempo em tempo, pode-se mudar de posição e ver o que o desenho fez-mostra. Porém, em Alinhamentos #11 (2019) o desenho e a estrutura fundem-se, o papel torna-se numa construção planar de madeira, de modo a se poder manusear, assentar numa base e encostar à parede. Agora, para além do desenho que se pode rodar-alinhar, parecem surgir outros modos de alinhamento: um díptico que estabelece alinhamentos-balanços entre as partes, e uma forma que se alinha ao seguir uma linha vertical do espaço, na dobra de um canto, esquina ou noutra situação.

 

Sara Chang Yan, 2022

 

 

 

Artworks

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